PUOLITTAIN, SILMILLÄ HÄMÄRILLÄ...

Tämä "lokikirja" on tavallaan JÄTEASTIA. Vanhat puheet eivät hyllyillä lojuvina lappuina ainakaan avaudu enää kenellekään muulle. Polttaakaan en niitä raski. Poimin siis palasia tänne jätetynnyriin.

Samalla tavalla tämä on tavallaan KOMPOSTI. Tallennan tänne joitakin keräämiäni kasveja kuvina ja pieninä juttuina happanemaan.

Kasveja olen keräillyt vähän jokapuolella. Puheita olen pitänyt lähinnä virkapaikassani Kiuruveden seurakunnassa. Myöskin puheen pitopaikan ja ajankohdan merkitsen esille, sopivaisuuden puitteissa.

Tervetuloa siis KAATOPAIKALLE, jätteiden keskelle, makujen maailmaan. "Loki" kertoo, mistä on menty...

keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

SATO KYPSYY

Nuoret papit olivat kyselleet Iisalmen kirkkoherralta Theodor Brofeldtilta, oliko tämä nähnyt työstänsä hengellisiä hedelmiä. Savolainen saarnamies oli murteellaan vastannut:

"Oun minä nähny! Minä tässä muutamana talavena kävelin muantiellä niin takkoo tulj hevonen iliman aesakelloo ja olin lähellä jiähä sen jalakoihin. Minä siinä karjasin, että mikä tomppeli se kellota ajjaa!? Niin se ajaja sano, että rovasti männä pyhänä soarnas, että kuulkee työ iisalamelaeset, ei sinne taevaasen kello aesassa ajeta! Niin minä jätin sen kellon poes aesasta."

Nuoret papit olivat jatkaneet: "Entäpä muita kokemuksia työnne hengellisistä hedelmistä?" Vanha rovasti oli kovasti miettinyt. Ja sitten vastannut: "Ee oo muita kokemuksia!"
Vanhustenkerhon retkellä toukokuussa 1985 pysähdyttiin Iisalmessa Juhani Ahon museolla. Aho oli Brofeldtin poika.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogiarkisto